måndag 27 april 2009

studiebesök

Idag var jag jätte trött men tog mig upp ur sängen allafall blev lättare när jag kom på att vi skulle på studie besök i dag..

Vi var på studie besök på 3 olika ställen i samma samhälle först var vi hos en kvinna som syrar grönsaker hon berättade lite om hur de kom sig att hon började med det och hur själva processen gick till..


Sen gick vi vidare till ett litet ost mejeri där vi fick se lite hur de gick till han höll just på med att göra bri ostar när vi kom dit..mums. Sen fick vi kolla lite i kylarna och efter de fick vi porv smaka på en bri ost en grön mögel men vit mögel utan på och en grön mögel utan vit mögel på och sen två hårda ostar.. Det var så himla goda allihoppa.


Sen gick vi hem till han och hans fru där dom hade 85 kossor och de var lite av deras mjölk som dom gjorde ost av.. Resten gick till milko mejeri.

Hans fru Anita berättade lite och så fick vi gå på rundvisning.



Ung kvigor som stod och mumsade..



En fjäll ko som luktade på min hand.. Dom hade en fjäll ko för att dom tyckte de kändes lite roligt att ha en.

När vi var klara hos kossorna åkte vi tillbaka till skolan och åt lunch..

Sen hade vi kurs råd och sen slutade vi så då åkte jag hem.

När jag kom hem så lagade jag mat till lunchen i morgon och sen har jag virket och gått ut med sissy och nu tittat jag på ishockey.

Sen ska jag gå och sova..

/emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar