torsdag 9 juli 2009

Fäbod

I söndags körde jonas upp mig till skattis. Men till Camilla där hon höll på med maten.
Vi skulle äta innan vi skulle åka till kväksels fäbod.
När Niklas hade kommit och jonas hade åkt så satte vi oss för att äta.
Efter de åkte vi upp till fäboden.
När vi kom upp pratade vi lite med hon som driver fäboden med sin man.
Så skulle vi få låna en stuga som några andra i våran klass hade lånat men de va ingen som visste va nyckeln var nånstans så vi gick och satte upp tätl som vi hade tänkt att sova i men efter som vi trodde att stugan skulle vara öppen och vi visste att de fanns madrasser där i så hade vi inte med oss nått att sova på så vi satte bara upp tälten de va inte de roligaste när man har miljoner knott som svärmar runt huvudet efter de va upp satt så åkte vi till baka till skattis och sov nere på dagis där Camilla bor.
Tält uppsättning bland knotten

Klockan 5 var de dax att gå upp för att vi skulle åka tillbaka till fäboden för att vi skulle mjölka en kossa kl 6. De fick jag göra de va kul men man blev rejält skitig. Sen släppte vi ut alla 7 korna plus en kalv, så dom skulle få gå ut på bete dom gick omkring fritt.

Efter de skulle vi separera mjölk.. Men de va så j*vla mycket knott så vi gick in för att vänta tills de mesta av knotten hade försvunnit så vi spelade kort..

Sen gick vi ut och separerade mjölken.
Grädde och skum mjölk blev de i två olika kannor.
Sen när de va klart gjorde vi ost.

På kvällen vid kl 18 var de mjölkning igen..
Efter de gjorde vi i ordning mat och sen gick vi till tältet för att sova.
När vi hade lagt oss märkte vi att de kom in massa knott i tältet men vi försökte sova ändå .
När jag hade somnat så vaknade jag av att Camilla gick ut ur tälten sen somnade jag igen sen vaknade jag när hon kom tillbaka igen och så tittade jag runt i tältet och såg att de va super mycket knott i tälten sen så hörde vi att Niklas va på väg ut ur sitt tält så frågade han oss om vi var vakna så sa han att han inte stog ut längre me knotten och att han skulle åka till skattis och sova där och undrade om vi skulle me och efter som vi hade dunder mycket knott i vårat tält så följde vi me också.
Så vi sprang till bilen och åkte..


Sen morgonen bar de tillbaka till fäboden igen för mjölkning efter de så åt vi frukost och efter de gjorde vi iordning för att koka messmör vilket vi va beredda på att att de skulle ta lång tid.

Efter vi hade ätit lunch så packade jag och Camilla i hop vårat tält sen fick jag och Camilla göra smör medan Niklas vaktade messmörs kokningen.
När vi var klara med smöret så gick vi och tittade hur de gick med messöret.

När klockan va typ halv fem gick vi in och spelade kort och de började spöregna.
Sen när klockan va 18 var de dax att ut och mjölka sista gången innan vi skulle åka hem de fick ja göra och de gick bra.
Några grisar som dom hade
Två av sju kor..

Efter de gick vi och kollade hur de hade gått med messöret och de hade gått bra.
Sen packade vi oss och åkte till skattis och delade upp allt vi hade fått ta med oss hem.

Sen kom Jonas och hämtade mig..
Och jag va super trött och skitig så de va bara hem och äta och sen duscha och sen sova..


Igår va jag hos sjukgymnasten och fick ett tränings schema så nu ska jag träna 2 dagar i veckan..

Idag i skolan gjorde vi inte mycket så i morgon blir jag hemma för att de känns väldigt onödigt att åka 3 mil för att göra ingenting och sen åka hem.

Så då blir jag hemma i stället och gör lite nytta...
kramar
/emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar